joi, 26 martie 2020

Jurnal de criză - 26 martie


Încerc să ţin un jurnal zilnic, sau aproape zilnic în perioada asta complicată, nu pentru că am nevoie de atenţie, nu ca să impresionez, nu pentru a da lecţii. Departe de mine. Cred că e nevoia de a împărtăşi, de a comunica, de a scrie. Uneori, în acest fel simt că mă liniştesc şi încerc un sentiment de încurajare, de întărire.
Nu am pretenţia că deţin adevărul, că ce scriu aici trebuie să accepte toţi, unii pot vedea lucrurile diferit, iar ăsta e un semn de normalitate.

Azi e 26 martie, suntem într-o zi de joi, iar la orizont se vede tot întindere neţărmurită, ţărmul nu se zăreşte deloc. În lume situaţia e aceeaşi, la noi sunt dezechilibre, iar speranţa e blocată pe dinafară. Ministrul Sănătăţii şi-a dat demisia în plină criză, în plină situaţie de urgenţă. Nu pot să mă abţin în a face o comparaţie: pe timpul situaţiilor de urgenţă, conform legii, un militar nu îşi poate da demisia. Văd că un civil poate, iar tocmai asta face - iată, diferenţa... E trist. Chestiunea asta nu trebuie reglementată de lege, neapărat, ar trebui să facă parte din statura comportamentală a oricărui om normal. Dar ce spun eu aici??

E clar că oamenii îşi arată faţete inedite – poate pe cele reale – atunci când sunt puşi în situaţii dificile. Când începe un cutremur, de pildă, unii încep să ţipe, alţii sar de la fereastră, dar sunt şi cei care fac apel la calm, la raţiune şi încearcă să aplice regulile care trebuiesc respectate în astfel de situaţii. Zilele astea vedem în toate spaţiile de viaţă cum unii devin brusc curajoşi, alţii îşi manifestă frica şi slăbiciunea. Alţii pur şi simplu nu au reacţie, dar mai sunt şi cei care îşi ţin firea şi încearcă să se organizeze, să abordeze cu grjă situaţia. E nevoie de răbdare, de încredere, de atitudine. Şi de speranţă.

În timpul ăsta mediul virtual se umple de comentarii, de păreri, analize, filmări de acasă. Cred că 98-99 % sunt aberaţii, reacţii nervoase, unele ticăloase, etc. E un timp propice pentru agitarea spiritelor, pentru tulburarea apelor. Pe de o parte, unii pot pescui în ape tulburi, iar alţii pur şi simplu se hrănesc cu disperarea oamenilor, cu nervozitatea care pulsează, cu teama şi panica lor, care le furnizează adrenalină. Şi mai sunt ignoranţii, care nu sunt deloc puţini. Cum să rămâi lucid, cum să rămâi raţional în această baltă poluată, la care contribuie suficient şi TV-ul?

Schimbarea, ca fenomen, e greu acceptată de oameni. Am învăţat asta la un curs de management, unde erau multe noţiuni de sociologie şi psihologie. Personal, nu am chiar aşa mari dificultăţi de a accepta să fac o schimbare dramatică în viaţa mea. De exemplu, m-am lăsat de fumat după 20 ani, sau mi-am schimbat radical modul de viaţă după ce mi-am asumat riscurile efectuării unei operaţii chirurgicale la stomac, în urma căreia am slăbit peste 50 kg, îmbunătăţindu-mi viaţa. Ca principiu, cred că oricine ar accepta până la urmă să facă un efort, o schimbare, măcar periodică, dacă ar şti că la capătul acestui efort se află ceva bun.
Doar că acum acceptarea unei schimbări a modului de viaţă, şi mă refer la izolare, la noile reguli de respectat, nu par să aibă la capătul tunelului o luminiţă. După atâta timp nu se vede ţărmul. Poate ar trebui căutate alte soluţii?


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu