sâmbătă, 28 martie 2020

Jurnal de criză - weekend


Încerc să ţin un jurnal zilnic, sau aproape zilnic în perioada asta complicată, nu pentru că am nevoie de atenţie, nu ca să impresionez, nu pentru a da lecţii. Departe de mine. Cred că e nevoia de a împărtăşi, de a comunica, de a scrie. Uneori, în acest fel simt că mă liniştesc şi încerc un sentiment de încurajare, de întărire.
Nu am pretenţia că deţin adevărul, că ce scriu aici trebuie să accepte toţi, unii pot vedea lucrurile diferit, iar ăsta e un semn de normalitate.

Azi e 28 martie, e sâmbătă. Suntem în weekend, afară primăvara a explodat, natura cheamă la viaţă, dar starea de incertitudine continuă. Te întrebi dacă se va sfârşi vreodată sau dacă lumea va deveni ori un spital de nebuni, ori o puşcărie la domiciliu generalizată. Majoritatea veştilor care vin, inclusiv cele oficiale, autorizate, nu oferă nicio speranţă concretă, nu spun nimic bun. Iar mesajele, îndemnurile, presiunea, „ordinele” de a sta acasă devin din ce în ce mai apăsătoare. Mie mi se pare clar că oricât de insistent ar fi, cine are de înţeles, a înţeles şi va înţelege ce are de făcut, cine nu, nu - în obsolut orice condiţii. Din contră, pe cei cârcotaşi îi va face mai rău să nu respecte, iar pe cei înţelegători îi va scârbi. Semănăm din ce în ce mai mult cu o turmă, cu o masă. O masă cu mască.

Sunt aproape sigur că la un moment dat vom începe să refulăm, să reacţionăm la această presiune. Oricât de real e pericolul, oricât de mare riscul de a se răspândi acest virus cred că, raportat la adevărurile relevate de studiile de până acum, diseminate chiar de către autorităţi, mă refer la mortalitate, dar şi la diferenţele de evoluţie a situaţiei, deci ţinând cont de toate astea, cred că ecourile, răspunsurile sunt disproporţionate. Se pot lua măsuri calm, raţional, organizat, fără să fie nevoie să se transmită sau propage, fie şi voalat, starea de frică, de panică, de îngrijorare fremătătoare. Sunt curios în ce fel se va refula, care va fi forma de manifestare. Răbdarea are o limită, iar această limită poate fi, eventual uşor prelungită, doar în condiţiile menţinerii speranţei, calmului, comunicării pozitive. Doar atât. Dar, în lipsa rezultatelor minimale, buba umflată se va sparge, cu tot cu tancurile care sunt pe stradă.

Starea de încordare, de sperietură indusă, a cuprins majoritatea oamenilor. Am fost mai devreme la un centru comercial, am ieşit din casă după mai multe zile. Când am intrat la un magazin să întreb ceva, vânzătoarea mi s-a adresat cu un glas metalic: „păstraţi distanţa...”. Scrâşnea printre dinţi, tremura. Eu eram foarte relaxat, nu am atins pe nimeni, nu am tuşit, strănutat, nu am atins nimic, doar pusesem o întrebare şi depăşisem cu puţin o linie desenată pe pardoseală, ca la bancă. Am ieşit buimăcit de acolo, cu un amestec de revoltă, amuzament şi uimire.

Nu ştiu care e soluţia ieşirii din criză, dar ceea ce cred acum e că probabil trebuie căutate şi alte soluţii ca viaţa să fie reluată cumva. Pentru că, aşa cum au semnalat mai multe persoane, efectele secundare celor legate de sănătate fizică, adică efectele economice şi de călcare a echilibrului emoţional, a sănătăţii mintale, pot fi cu mult mai devastatoare. Nu ştiu care e treaba cu teoriile conspiraţiilor, care curg şi ele pe fundal, un lucru e sigur: actuala desfăşurare a lucrurilor nu pare să fie cea mai eficace.
În faţa unei astfel de încercări avem ocazia să realizăm că suntem cu toţii egali în faţa lui Dumnezeu, iar ceea ce ne diferenţiază nu este averea, ci comportamentul, educaţia, pregătirea, cultura, valoarea intrinsecă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu