luni, 27 aprilie 2020

Jurnal de criză - sfârşit de capitol


Închid jurnalul deocamdată, sfârşesc un capitol, cel puţin. Poate o să revin la un moment dat, dar pe moment aş vrea să mă depărtez de chestia asta. Sunt extraordinar de dezamăgit de tot ce e în jur - asta e senzaţia pe care o încerc. De la factorii decidenţi, până la oamenii obişnuiţi. E aşa cum am denumit o poezie: „Nu e lumea mea”.

Câteva observaţii pot face, câteva mini-concluzii, mici fotografii ale peisajului, aşa cum se văd prin ochii mei. Am să încerc să structurez:
-         Suntem pe cont propriu din toate punctele de vedere. Nu are cine să ne ajute, să ne susţină, în afara noastră. Nimănui nu-i pasă. Scapă cine poate. Nu există empatie, nu există solidaritate, există doar egoism feroce;
-         Puşi în faţa unor situaţii limită, oamenii au reacţionat dezorganizat, agitat, au dat dovadă de amatorism, de tulburare, de lipsă de raţiune, de lipsă de luciditate;
-         Au apărut pescuitorii în ape tulburi şi viitorii îmbogăţiţi ai crizei, aceia care, ajunşi pe un câmp de bătălie cu victime, fură verighetele oamenilor căzuţi sau lănţişoarele de la gât celor neputincioşi sau morţi;
-         Puterea corupe exponenţial pe cei slabi, adică pe cei mai mulţi. Interesele electorale rezistă şi primează la un anumit nivel în raport cu nevoile de salvare. E ca atunci când avem o clădire care arde din temelii, iar câţiva pompieri, în loc să intervină, fac poze ca să se vadă că ei erau acolo, pentru a primi mai târziu vreo compensaţie;
-         Resursele de vanitate umană sunt infinite. Este de neimaginat asumarea - ca gest firesc, e considerat sfârşitul lumii ideea de a face un pas înapoi după o greşeală, cât de mică. Între minus infinit şi plus infinit e o linie foarte fină care delimitează. Drumul de la agonie la extaz ar putea fi parcurs extraordinar de simpu şi rapid, dar acest lucru nu se face pentru că simple cuvinte ca „Mulţumesc” sau „Scuză-mă”, sau „Am greşit” sunt considerat cosmice, imposibil de pronunţat.
-         Spiritul de turmă pe care l-am văzut demonstrează că teoriile sociologice despre care am citit, manualele de manipulare în masă, funcţionează. O vreme mă gândeam că suntem liberi şi nu putem fi păcăliţi chiar atât de mulţi şi într-o aşa de mare măsură. M-am înşelat.

Mai sunt şi alte observaţii de ordin secundar, probabil cu altă ocazie o să le aşez şi pe acelea pe hârtie. Deocamdată, toate acestea îmi creează un sentiment pronunţat de amărăciune, din care nu ştiu cum să ies. Îmi revine în minte scena de ieri, duminică dimineaţă când, în jurul orei 10, încercând să savurez primăvara suspendată în aer, sorbind din cafea şi căutând în micul univers de la etajul 6 un „sclipăt” de speranţă, vorba marelui Adrian Păunescu, totul s-a năruit. Pe stradă a apărut o maşină din care se striga la megafoane agresiv: „Rămâneţi în case! Rămâneţi în case!” La ce duce asta? Ce rezolvă? Ce transmite această atmosferă în mentalul colectiv?

Mă retrag într-o zonă în care sper să mă protejez, privesc ce se întâmplă şi mă rog la Dumnezeu. El rămâne singurul meu punct de sprijin.



2 comentarii:

  1. Domnul Gongu, am găsit azi blogul dumneavoastră și apreciez foarte mult cum scrieți. Îmi pare, totuși, atât de rău că ați intrat în acest vârtej al gândurilor amare.

    Vă dau dreptate când spuneți că suntem pe cont propriu. Aș pune totuși problema puțin altfel: suntem singurii responsabili de starea noastră.

    Răul există dintotdeauna într-o formă sau alta. Faptul că dvs. sunteți acum atât de marcat nu înseamnă că sunteți mai conștient, iar ceilalți trăiesc în ignoranță. Dacă îmi permiteți, eu cred că sunteți într-un vârtej care v-a tras în jos. Gândurile amare sunt o cangrenă pentru minte. Cu cât le lăsăm mai mult, cu atât se răspândesc mai tare.

    Putem fi conștienți de rău, păstrând totuși liniștea interioară. Putem avea o abordare mai "matematică" asupra realității: o înregistrăm, identificăm pericolul și ne îndreptăm energia doar către ceea ce ne face bine - oricât ar fi de simple acele lucruri.

    Așa că sunt de acord cu decizia dvs. în această situație de a face un pas înapoi. Ați sintetizat extrem de bine: "Mă retrag, privesc și mă rog."

    Sunt întru totul de acord că Dumnezeu este singura noastră ancoră imuabilă. Apreciez extrem de mult că mai există oameni care realizează asta.

    Am toată convingerea că veți regăsi liniștea.

    Semnat: o cititoare de pe Comunitatea 50 Plus

    RăspundețiȘtergere
  2. Mulțumesc de comentariu, preferam să vă identificați, să fugiți de anonimat, să existe o asumare, mai ales că ceea ce scrieți aici rezonează destul de mult cu ce simt şi eu.
    Trebuie să știți că ceea ce aţi citit aici, în această postare, sau în altele, este mult înfrânat, faţă de focul ce-mi arde în piept. "Vârtejul gândurilor amare", aşa cum îl numiți, nu poate fi evitat decât de ignoranți, de cei nu conștientizează ce se întâmplă, la o adevărată DIMENSIUNE. NU, nu suntem singurii responsabili de starea noastră, este o ipoteză greșită, trăim, sau ar trebui să trăim într-o lume responsabilă, nu în junglă. Nu pot privi lucrurile aşa. Există o vinovăție undeva.
    N-am spus că nu trebuie să existe rău. Există, dar depinde de cine cum şi cât îl combate. Nu m-a tras nimic în jos, sunt un om puternic, sau aşa îmi place să cred, având altfel şi motive să cred asta, dar faptul că strig adevărul, chiar pe un ton mai liric, nu mă face mai slab. Din contra...
    Bun, nu lăsăm gândurile negre să ne acapareze, dar hai să nu lăsăm nici răul să zburde - asta e ceea ce propun. da, putem păstra liniştea interioară, nimeni nu a spus altceva, dar trebuie să păstrăm luciditatea şi să arătăm că pot exista răspunsuri către rău, că nu a învins, că nu-l vom legitima cu retragerea noastră în carapace.

    NU am făcut niciun pas înapoi! Împotriva golăniei, derbedeismului de orice fel trebuie luptat în diferite feluri. iar lui, RĂULUI, minciunii, propagandei, tuturor acestor lucruri toxice, şi altora ca ele, trebuie să le fie teamă de adevăr. De haiduci - atâția cât mai sunt. Nu accept să depun armele.

    Nu am nevoie să îmi regăsesc liniștea, eu doar am respirat scriind pe acest blog. Sunt... un tip atipic. Cautați pe blog, veți găsi poezia cu acest titlu şi veți înțelege.

    Scuze pentru disconfortul creat de sinceritatea manifestată pe pagina dvs. într-un comentariu. Ăsta sunt.
    Mă-nclin.

    RăspundețiȘtergere