joi, 2 aprilie 2020

Jurnal de criză - 2 aprilie


Încerc să ţin un jurnal zilnic, sau aproape zilnic în perioada asta complicată, nu pentru că am nevoie de atenţie, nu ca să impresionez, nu pentru a da lecţii. Departe de mine. Cred că e nevoia de a împărtăşi, de a comunica, de a scrie. Uneori, în acest fel simt că mă liniştesc şi încerc un sentiment de încurajare, de întărire.
Nu am pretenţia că deţin adevărul, că ce scriu aici trebuie să accepte toţi, unii pot vedea lucrurile diferit, iar ăsta e un semn de normalitate.

De undeva, din "buncăr", din fundul "peşterii" întunecate, trimit semnal de azi, joi, 2 aprilie. Trebuie să mai şi glumim ca să suportăm apăsarea situaţiei. Da, bine spunea cineva că după ce trece această situaţie, ţinând cont că nici frizeriile nu mai sunt deschise, vom ieşi din case ca din peşteri, cu bărbi şi plete... În fine, asta să fie problema!
Mă gândeam azi de dimineaţă că, de fapt, mulţi oameni, inclusiv eu, am mai avut zile/perioade când am stat pur şi simplu în case, din diferite motive. Ar trebui să nu fie greu, mă gândeam. De ce resimţim acum altfel ceea ce am mai trăit în trecut? Am avut zile de studiu, de documentare la calculator, zile când citeam, când am scris..., zile când nu ieşeam prea mult din casă, ca şi acum, dar percepţia a fost alta.

Cred că e important foarte mult contextul, sistemul de coordonate. Uneori nu avem nevoie de un lucru, dar dacă este la dispoziţie, fără a uza de el neapărat, simplul fapt că îl avem la dispoziţie, ne dă un sentiment de confort. Înainte nu resimţeam nicio apăsare în astfel de zile pentru că ştiam că pot merge oricând, oriunde. Acum contextul ne creează disconfort. Şi stres. Şi senzaţii vecine cu disperarea, născute de lipsa de perspectivă de rezolvare, la care se adaugă teama de consecinţele economice viitoare. Dar ăsta e un alt subiect...

Faptul că totul e în mintea noastră, expresie pe care o tot auzim din când în când, arată cât de importante sunt psihologia şi sociologia, ca ştiinţe de stăpânit, de lucrat cu ele, cu noi, oamenii. În ignoranţa mea, în tinereţea în care nu ştii prea multe şi ai voie să greşeşti, mi-am imaginat că psihologia nu e mare lucru... N-am crezut că există un set de lucruri, de instrumente, reguli, sau ce-or fi, care definesc comportamentul uman şi felul în care poate fi folosit asta - şi la plus şi la minus. La plus în sensul de a ajuta pe cineva să îşi regăsească vitalitatea, încrederea în sine, puterea de a se valoriza şi de a lupta. La minus se află folosirea acestor cunoştinţe în scopul influenţării negative cu diferite scopuri, manipulării, spionajului, etc. Toate, însă, au un element comun: mintea umană.

Aşa se face că acelaşi lucru, plasat într-un sistem de coordonate, poate avea o culoare, dar schimbând fundalul, capătă alte valenţe, altă percepţie. Ne stă în putere să alegem să fim fericiţi, sau măcar să încercăm, ori din contră, să fim suficienţi, să renunţăm la luptă şi să ne lăsăm pradă căderii. În perioada asta e uşor să-ţi pierzi minţile, să te laşi cuprins de stres, de frustrare, de sentimentul de pierdere într-un spaţiu fără ieşire. Trebuie să ne raportăm la situaţie astfel încât să găsim puterea de a învinge apăsarea, să găsim stimuli, să fim selectivi cu ce lăsăm să ne afecteze.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu