joi, 9 aprilie 2020

Jurnal de criză - 9 aprilie


Încerc să ţin un jurnal zilnic, sau aproape zilnic în perioada asta complicată, nu pentru că am nevoie de atenţie, nu ca să impresionez, nu pentru a da lecţii. Departe de mine. Cred că e nevoia de a împărtăşi, de a comunica, de a scrie. Uneori, în acest fel simt că mă liniştesc şi încerc un sentiment de încurajare, de întărire.
Nu am pretenţia că deţin adevărul, că ce scriu aici trebuie să accepte toţi, unii pot vedea lucrurile diferit, iar ăsta e un semn de normalitate.

Zilele trec greu, apăsător, e o atmosferă sinistră. Paradoxal, deşi suntem arestaţi în case, de câte ori merg la cumpărături îmi doresc să mă întorc acasă cât mai repede. Oamenii au o căutătură ciudată, se uită lung la tine, te judecă, te învinovăţesc din privirile lor sticloase... Nu ştiu când şi cum se va termina. Unii spun că lumea nu va mai fi la fel, dar eu cred că va fi fix la fel, de obicei nu învăţăm nimic din ce ni se întâmplă. Am trăit revoluţia din 1989, am văzut exact atmosfera de atunci, reacţiile oamenilor, durerea, izbăvirea lor, dar la numai câţiva ani au apărut deja multe opinii care se plimbă peste tot şi în zilele noastre, conform cărora era mai bine în acele vremuri, anulând suferinţa şi sacrificiile tinerilor care au murit atunci. E doar un exemplu de uitare, de judecată egoistă, în interes propriu, de extragere din context a ceea ce ne convine. Atât de tipic.

Observ cât rău face presa, media, în general. Oamenii sunt fragili, sensibili, au diferite nivele de pregătire, iar unele ştiri pot avea impact distrugător pentru unii. Poate sunt reale toate aceste date, nu asta contest, dar felul în care sunt prezentate, modul în care este pus reflectorul seamănă panică şi scade rezistenţa sufletească a unora, cultivă disperarea şi teama. Circulă teorii ale conspiraţiei, că e un fel de a supune populaţia, că ar fi forţe nevăzute care vor să aducă un guvern mondial, că au să ne pună cipuri. Habar nu am ce şi cât e adevărat, cert este că oamenii sunt slăbiţi din cauza tonului muzicii cântate de presă. E încordare pretutindeni.
Pe de altă parte, am observat o contrazicere în ce strigă ei peste tot. Pe de o parte, urlă să stăm acasă de dimineaţa şi până seara, se adresează absolut tuturor, apoi vin cu anunţuri şi îndemnuri de genul: donaţi sânge, ajutaţi oamenii bătrâni, fiţi voluntari, faceţi cumpărături pentru alţii, etc.. Sunt o grămadă de anunţuri despre servicii de curierat. Ei de ce nu sunt îndemnaţi să stea acasă? Ori stăm cu toţii şi ne aduce armata de mâncare, ori nu. Cine are voie şi de ce judecată cu 2 măsuri? În fine, este un gând mai mult retoric.

Mai constat cu tristeţe, dar şi cu revoltă că lipseşte solidaritatea. Nu suntem în stare să ne unim în faţa unei situaţii dificile, iar asta arată câtă mizerie e în sufletul unora dintre noi. Cum să faci politică, în situaţii ca asta? Instinctul de conservare păleşte în faţa orgoliilor ascuţite şi ticăloşiei. În mediul virtual este şi mai grav. Da, ştiu că internetul e plin de tâmpiţi, OK, aşa a fost mereu, dar când situaţia e groasă, iar unii sunt la câţiva paşi de a cădea, atât psihic cât şi economic, deci într-o situaţie excepţională, ar trebui ca veninul să ia o pauză. Sunt unele păreri calme, analize moderate, mai cuminţi decât ce scriu eu aici, şi totuşi apar scuipaturi, bulgări de ură, detonări de jigniri. În trecut, se mai argumentau aceste înjurături, unele chiar erau cusute cu aţă, dar acum funcţionează doar acea bătaie din picior şi „pentru că aşa vreau eu”.
Cred că multe doctorate în sociologie şi psihologie vor avea ca subiect această perioadă.

Şi mă întreb un lucru: în afară că suntem forţaţi să stăm în case (numai unii dintre noi), ce se face din punct de vedere al găsirii medicaţiei? Al studiului modului în care acţionează acest virus, a felului în care atacă şi devine mortal sau nu. De ce depinde? Ce influenţează asta, care sunt factorii relevanţi? Poate aici ar trebui să se facă paşi, care să nască măsuri din această zonă. Pentru că doar stând acasă, un virus, ca orice virus, se va răspândi, va găsi modalităţi de a se înmulţi. Da, e periculos, dar dacă aflăm ce îl face periculos, când devine mortal, când e inofensiv, ce îl potenţează, poate atunci am avea şanse să ne salvăm viitorul. Nu am cum să nu cad pe gânduri când văd diferenţe imense de grad de infectare, de mortalitate de la o ţară la alta. Plus că mă întreb: cum se face că în ţări în care nu s-au introdus măsuri severe, evoluţia aparentă a acestui virus are o anumită dinamică, iar în ţări în care de o lună oamenii stau închişi în case, evoluţia este tragică. Are vreun efect izolarea, sau altceva contează în toată această poveste? Citeam până mai ieri despre studii medicale, despre tehnologie, laboratoare, sunt filme care ne arată ce nivel superior există afară, care ne fac să vedem cât de mici suntem, mă întreb ce fac toate aceste dotări, ce putere reală au. De aici trebuie să vină descifrarea comportamentului acestui inamic, căci altfel, în opinia mea, nu avem şanse reale să câştigăm. Artificial, da, de la stăpânire poate să ni se spună să nu mai raportăm date, ca să se poată relua funcţionarea economiei, dar lupta se va câştiga, dacă se va câştiga, doar dacă dezbrăcăm virusul în pielea goală. Care o fi minutul şi scorul în privinţa asta, că nu ni se spune nimic?

PS: văd la ştiri că se estimează săptămâna viitoare ca fiind posibilul vârf al crizei, iar apoi, în jurul datei de 8 mai vor înceta decesele. Or şti ei ceva...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu